|
Στο έργο της κατασκευής και ανακαίνισης του Ναυστάθμου έλαβαν μέρος οι πιο φημισμένες προσωπικότητες της πολιτικής και καλλιτεχνικής
ζωής της Βενετίας, οι μελλοντικοί Δημόσιοι Επίτροποι του Αγ. Μάρκου και οι μελλοντικοί Δόγηδες : Caterino και Nicolo Zen, Vettor Grimani, Marc'Antonio Barbado, Giacomo
Contarini, Sebastiano Venier, Pasquale Cicogna, Leonardo Dona και Giacomo
Foscarini. Είναι πιθανό η συμμετοχή τόσο ευφυών ανδρών να ενίσχυσε τη διαμάχη
ανάμεσα στην πρακτική και τη συμβολική λειτουργία του Ναυστάθμου, της 'καρδιάς
του Βενετικού Κράτους' όπως αυτός οριζόταν από τη Γερουσία σε νόμο του 1520. Κατά τη διάρκεια του 16ου αι. ο Ναύσταθμος έγινε η αφορμή
για μια παθιασμένη συζήτηση γύρω από τη φύση των βενετικών αξιών σε μια
περίοδο πολλών εργασιών. Οι οικοδομικές δραστηριότητες, σύμφωνα με τους
διανοουμένους που με όλο και μεγαλύτερη συμμετοχή έπαιρναν μέρος στη συζήτηση,
έπρεπε να χαρακτηρίζονται από εγκράτεια και ουσία: μια ιδεολογική προσέγγιση
που μοιάζει να διαπλέκεται από νοσταλγία για μια χρυσή εποχή που χάθηκε
και για τη μεγαλοπρέπεια των ριζών του βενετικού πολιτισμού. Ο Daniele Zen,
ένας από τους κύριους πρωταίτιους της επιμελημένης δραστηριότητας για την
ανακαίνιση του Ναυστάθμου, έγραψε το 1557 λόγια που εξέφραζαν αρκετή πικρία
για τους συγχρόνους του: 'η διαφθορά (ηδυπάθεια) στρέφεται είτε στον έκλυτο
τρόπο ζωής είτε στη ματαιοδοξία του ντυσίματος, ή στην ακατάσχετη καταναλωτική
μανία, είτε στην υπεροψία και τη μεγαλοπρέπεια των οικοδομημάτων', ενώ αντίθετα,
οι πρόγονοί τους είχαν καθιερώσει με νόμο 'περισσότερο για ισότητα και ομοιομορφία,
ούτως ώστε να μην ξεπερνάει ο ένας τον άλλο ... οι κατοικίες τους να είναι
πανομοιότυπες, μετρίου μεγέθους και διακόσμησης'. Αυτή είναι η ίδια ιδεολογική
τάση που παρουσιάζεται στα έργα του Baldissera Drachio, του πιο αυθεντικού από τους τεχνικούς που υπηρέτησαν την αριστοκρατία
για τη συντήρηση του Ναυστάθμου.
Υποσημειώσεις:
1 'la volutta si volge o nel dissoluto vivere o nella vanagloria del vestire,
o nello sfrenato desiderio dell'acquistare, o nella superbia e grandezza
delle fabriche'
2 'piu per aguaglianza et similitudine, per non soprafarsi l'un l'altro...
che tutte le habitationi fossero pari, simili, d'una medesima grandezza
et ornato'
|